تبلیغات
بدنسازی - مکمل های بدنسازی




به ادامه مطلب بروید
مکمل های دوران حجم:
هدف هر ورزشکار در این دوره افزایش سایز عضلات است. در این مرحله ورزشکاران مقدار انرژی مصرفی خود را افزایش می دهند. چرا که عضلات حجیم تر نیاز به کالری بالاتر دارند. گروه های زیادی از مکمل ها وجود دارند که مصرف آنها در این دوران بسیار مهم می باشد. از جمله آنها می توان به پودر پروتئین وی ) WHEY(weight
gainer )افزایش دهنده های وزن(، کراتین گلوتامین، ZMA و ... اشاره کرد.
پودر پروتئین وی ) WHEY (: یک منبع پروتئینی با کیفیت و دارای قابلیت جذب بالا. با توجه به پیشرفت های انجام گرفته در این مکمل هیچگونه چربی اشباعی وجود ندارد زیرا وجود این نوع چربی ها در محصولاتی مانند گوشت و تخم مرغ جذب پروتئین آنها را کاهش می دهد. این منبع پروتئین با سرعت بالا در بدن جذب و سوخت و ساز می شود و حاوی اسیدهای آمینه ضروری است که برای حمایت از ساخت توده عضلانی جدید بسیار حیاتی است. همچنین این مکمل به
دلیل افزایش سطح آنزیم گلوتاتیون سبب بهبود سیستم ایمنی بدنسازها می شود.
Weight gainer  : اکثرا دارای منابع پروتئینی هستند که به پروتئین وی شباهت دارند ولی برخی از آنها ممکن است حاوی دیگر منابع پروتئینی مانند پروتئین تخم مرغ هم باشند. علاوه بر این این نوع مکمل ها دارای مقادیر بالایی از کربوهیدراتها هستند و اکثر این کربوهیدراتها از گروه مالنودکسترین و یا فروکتور هستند. به دلیل داشتن مقدار بالای کربوهیدراتها توصیه می شود تنها بدنسازانی از این نوع مکمل ها استفاده کنند که بدنشان کمتر از 10
درصد چربی دارد. این مکمل یک انتخاب مناسب برای وعده های بین صبحانه و نهار، عصرانه و بعد از تمرین می باشد. کراتین: یک ماده که در بدن از همکاری 3 اسید آمینه متیونین، آرژنین و گلایسین ساخته می شود. این مکمل عملکرد ورزشکار را بالا می برد بعلاوه ممکن است سبب افزایش تراکم عضلات هم شود.
برخی اثرات مفید کراتین در زیر آمده است: •2تامین انرژی برای اکثر سلول های بدن، بخصوص عضلات به وسیله افزایش ساخت ATP
•2جلوگیری از خستگی و درد های عضلانی بعد از تمرینات شدید و کمک به عضلات برای انجام
دادن حرکات با شدت و قدرت بالاتر •2این مکمل برای افرادی که قصد افزایش دادن
سریع وزن به همراه داشتن عضلاتی حجیم و با چگالی می باشند توصیه می شوند. کراتین به طور طبیعی در گوشت قرمز و برخی از ماهی ها یافت می شود. ولی دستیابی به مقدار کافی از این مکمل که بتواند سبب افزایش عملکرد ورزشی شود از طریق مواد غذایی مشکل است.
برای نمونه از 1 کیلوگرم گوشت تنها 4 یا 5 گرم کراتین بدست می آید و مقدار بالایی از این 5 گرم هم در هنگام پخت تخریب می شود. از این رو
بهترین روش رساندن کراتین به بدن استفاده از مکمل آن می باشد. توصیه می شود کراتین را 45 تا 60 دقیقه قبل از تمرین مصرف کنید.
گلوتامین: یکی از اسید های آمینه موجود در عضلات است. و در هنگام استرس هایی مانند ورزش های سنگین کاهش وزن و یا رژیم های
محدود کنند غذا به صورت طبیعی از عضلات خارج می شود. یک ماده بسیار مناسب جهت جلوگیری از کاتابولیسم است.
کمک به حجم سلولی و بهبود پاسخ های ایمنی هم از جمله نقش های گلوتامین در بدن می باشد.
دیگر اثرات مهم و مفید گلوتامین شامل• مبا ر ز با تجمع اسیدلاکتیک در عضلات•2تنظیم پروتئین ها•2تسریع در ساخت دوبارهگلیکوژن بعد از تمرینات•2نقش بسیار حیاتی در انتقالنیتروژن در سلول ها•2دارای نقش مثبت در اعمال مغز و پیشگیری کننده از افسردگی
ZMA : یک ترکیب از مواد معدنی می باشد که
شامل 30 میلی گرم روی، 450 میلی گرم منیزیوم
و 11 میلی گرم ویتامین B6 است. روی ومنیزیوم
2 ماده معدنی بسیار مهم در ساخت عضلات می
باشند. روی نفش بسیار مهمی در تنظیم و ساخت
هورمون هایی مانند تستسترون دارد و منیزیوم به
دوباره سازی عضلات کمک می کند. برای استفاده
بهتر از ZMA بهتر است این مکمل را زمانی
مصرف کنید که حداقل کلسیم در دستگاه گوارش
باشد. بهترین زمان مصرف در هنگام خواب می
باشد.
درجدول شماره 2، نمونه ای از مکمل های دوران
حجم آورده شده است.


http://axgig.com/images/84418756809954755314.png                                                               http://www.sportyshealth.com.au/images/T/intravol.jpg





مکمل های دوره کات )چربی سوزی(                                            
در این دوره هدف کاهش چربی های بدن است. ورزشکار باید نسبت به کالری دریافتی، کالری بیشتر به همراه چربی را بسوزاند. رژیم غذایی در این دوران باید با ورزشهای هوازی به منظور کاهش کالری ترکیب شود. مکمل های این دوران موادی هستند که استفاده از چربی ها و کربوهیدراتها را محدود می کند و هم چنین سبب سوختن چربیها میشوند و به آنها در اصطلاح Fat blockers و
Carbohydrates blockers  میگویند.
Fat blockers )سد کننده های جذب چربی ها(: از هضم و یا جذب چربیهای خوراکی جلوگیری می کنند. ترکیب اصلی آنها کیتوزان است که مانند فیبر ها عمل می کند با این تفاوت که قابل هضم نیست. چربیها را به خود جذب کرده و آنها را از دسترس دستگاه گوارش برای جذب خارج می کند. در استفاده از این ترکیبات باید بسیار دقت کرد زیرا استفاده بیش از حد از این مکمل ها می تواند سبب کمبود جذب ویتامین های محلول در چربی شود . علاوه بر این استفاده بیش از حد از این مکمل ها سبب کاهش جذب چربی های مفید مانند اگا- 3 و امگا- 6 می شود که اثرات ثانویه خواص خود را به همراه دارد.
Carbohydrates blocker  )سدکننده های جذب کربوهیدراتها(: برای جلوگیری از جذب کربوهیدراتها به وسیله جلوگیری از فعالیت آنزیم های مسئول در سوخت و ساز کربوهیدراتها به کاهش کالری جذبی بدن کمک می کنند. به عبارتی مانع از تبدیل شدن کربوهیدراتها به گلوگز می شوند. هر دو شکل سد کننده ها باید قبل از وعده های غذایی مصرف شوند.
Thermogenic Fat
Burners : مکمل های غذایی هستند که سبب انتقال چربی های از بافت های ذخیره ای و در دسترس قرار دادن آنها برای سوخت به عنوان انرژی روزانه می شوند. این مواد دارای انواع مختلفی هستند که شامل: •2موادی که ترکیب اصلی آنها کافئین است. آنها سبب افزایش حرارت بدن به وسیله سوختن
کالری بیشتر می شوند. به همین خاطر است که یکی از اثرات ثانویه کافئین بیخوابی می باشد. •2موادی که ترکیبات اصلی آنها مواد گیاهی هستند. آنها ورود چربی ها به پلاسمای خون را تحریک می کنند و سبب سوختن آنها در هنگام فعالیت های بدنی می شوند، ترکیبات اخیر مانند کافئین اثرات ثانویه ای ندارند.
در هنگام استفاده از رژیم غذایی دوران کات و مکمل های ذکر شده باید با دقت انجام گیرد. و نباید از این مکمل ها به صورت وسیع استفاده گردد. یکی دیگر از ترکیبات چربی سوز طبیعی چای سبز و یا عصاره آن می باشد. علاوه بر این چای سبز یک ترکیب آنتی اکسیدانی قوی برای استفاده از رژیم های غذایی است. در دوران کات مصرف پروتئین باید افزایش یابد. در این دوران )دوران کات( بیشتر باید به رژیم غذایی و تمرین تکیه کرد زیرا بیشتر مکمل های ذکر شده
در بالا دارای اثرات ثانویه خواص خود هستند. نتیجه گیری کلی: مکمل ها بخصوص برای وعده بعد از تمرین بسیار مهم هستند زیرا در این شرایط )بلافاصله
بعد از تمرین( عضلات در مرحله کاتابولیسم هستند. ذخایر گلیکوژن عضلات خالی شده است، و بافت عضلات به دلیل نیاز بالا به مواد غذایی تخریب شده است. برای توقف مرحله کاتابولیسم و شروع و تحریک مرحله آنابولیسم رساندن هرچه سریعتر مواد غذایی به عضلات
ضروری است. وعده بعد از ورزش باید شامل
کربوهیدراتهای قابل هضم باشد تا به سرعت
ذخایر گلیکوژن را پر کند و از تخریب عضلات
جلوگیری کند. همچنین مصرف پروتئین قابل
هضم بلافاصله بعد از تمرین سبب فراهم آمدن
آمینو اسید های ضروری جهت ساخت دوباره
عضلات و جلوگیری از تخریب آنها می شود.
غذاهای کامل ممکن است هضم طولانی تر
داشته باشند و گزینه مناسبی برای وعده بعد از
تمرین نیستند. مشخص شده است که پر شدن
ذخایر گلیکوژن به وسیله مصرف کربوهیدراتهای
قابل هضم بلافاصله بعد از تمرین در مقایسه با
چند ساعت بعد از تمرین می تواند تا 50 درصد
افزایش یابد. از این رو استفاده از مکمل ها در
بهبود عملکرد بدنسازها و با دقت در کیفیت آنها
لازم به نظر می رسد. جدول 3 یک رژیم استفاده
از برخی مکمل های دوران کات را نشان میدهد.






http://sport4all.ir/wp-content/uploads/417.jpg
برچسب‌ها: مکمل، های، بدنسازی، ساپلیمنت،
نوشته شده در جمعه 1 فروردین 1393 ساعت 04:17 ب.ظ توسط : سعید قاسمی | دسته : مکمل های غذایی، 
  •    [ نظرات ]

  • درباره

    بدنسازی


    بهترین پست ها را در زمینه پرورش اندام در این وبلاگ بیابید

    دسته بندی ها

    جستجو

    نظر سنجی

    نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟





    امکانات

    بازدیدهای امروز : نفر
    بازدیدهای دیروز : نفر
    كل بازدیدها : نفر
    بازدید این ماه : نفر
    بازدید ماه قبل : نفر
    كل مطالب : عدد
    آخرین بروز رسانی :


    قالب وبلاگ